EDUKACJA ZDROWOTNA – nowy przedmiot od 1 września 2025 r.
Program zajęć z edukacji zdrowotnej, który wejdzie w życie od roku szkolnego 2025/2026, zastąpi dotychczasowe zajęcia Wychowania do życia w rodzinie. Będzie to przedmiot nieobowiązkowy, realizowany w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.
Zajęcia będą skierowane do uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz klas I-III szkół ponadpodstawowych.
Główne założenia programu:
· Cel: Kształtowanie u uczniów umiejętności dbania o zdrowie przez całe życie oraz budowa nie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia.
· Treści:
Program obejmuje zagadnienia z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego oraz społecznego.
· Forma:
Zajęcia będą realizowane w grupach, w których liczba uczniów nie przekroczy 24, a w przypadku tematów związanych ze zdrowiem psychicznym, seksualnym lub dojrzewaniem, możliwe będzie podział na mniejsze podgrupy.
· Interdyscyplinarność:
Nauczanie edukacji zdrowotnej będzie wymagało współpracy z nauczycielami innych przedmiotów, takich jak przyroda, biologia, geografia, wychowanie fizyczne, chemia, edukacja dla bezpieczeństwa, etyka, a także z pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką lub higienistką szkolną.
· Brak oceny:
Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję do kolejnej klasy lub ukończenie szkoły.
· Harmonogram:
W roku szkolnym 2025/2026 zajęcia będą realizowane w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, a w klasie VIII tylko do końca stycznia.
Obszary tematyczne edukacji zdrowotnej:
Edukacja zdrowotna obejmie 10 głównych działów, które dotyczą różnych aspektów funkcjonowania człowieka:
1. Wartości i postawy: Kształtowanie pozytywnej samooceny, wiary we własne możliwości i poczucia odpowiedzialności za zdrowie.
2. Zdrowie fizyczne:
Poznawanie budowy i funkcjonowania organizmu, zrozumienie zależności między stylem życia a stanem zdrowia.
3. Aktywność fizyczna:
Motywacja do podejmowania aktywności fizycznej i kształtowanie zdrowych nawyków ruchowych.
4. Odżywianie:
Nauka zasad zdrowego odżywiania, planowanie zbilansowanych posiłków i zrozumienie konsekwencji złych nawyków żywieniowych.
5. Zdrowie psychiczne:
Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami, budowanie zdrowych relacji interpersonalnych.
6. Zdrowie społeczne:
Kształtowanie umiejętności interpersonalnych, rozwiązywania konfliktów, budowanie relacji opartych na szacunku.
7. Dojrzewanie:
Poznawanie zmian zachodzących w okresie dojrzewania, zrozumienie procesów reprodukcyjnych.
8. Zdrowie seksualne:
Świadome podejście do seksualności, poznanie orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, antykoncepcji.
9. Zdrowie środowiskowe:
Zrozumienie wpływu środowiska na zdrowie, poznanie chorób wynikających z zanieczyszczeń i działań na rzecz ochrony środowiska.
10. Internet i profilaktyka uzależnień:
Kształtowanie świadomego korzystania z internetu, zapobieganie uzależnieniom.
Dodatkowe informacje:
Ministra edukacji zapowiedziała, że po roku szkolnym 2025/2026 nastąpi ocena funkcjonowania programu i podjęta zostanie decyzja o ewentualnym wprowadzeniu zajęć z edukacji zdrowotnej jako obowiązkowych.
Wprowadzenie edukacji zdrowotnej ma na celu przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego dbania o zdrowie przez całe życie, zarówno własne, jak i otoczenia.
Nauczyciel prowadzący zajęcia będzie na bieżąco informował jakie tematy będą poruszane na zajęciach, jeżeli nie wyrażają państwo zgody na udział waszego dziecka w niektórych modułach programu lub całkowicie w zajęciach to można złożyć deklarację rezygnacji.
Rezygnację z zajęć edukacji zdrowotnej należy złożyć do 25 września danego roku szkolnego.
Dotyczy to zarówno uczniów niepełnoletnich, których rodzice składają rezygnację, jak i uczniów pełnoletnich, którzy samodzielnie decydują o rezygnacji.
Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot wprowadzany w szkołach od 1 września 2025 roku, który zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Uczniowie i ich rodzice mają możliwość zrezygnowania z tych zajęć.
Rezygnację składa się w formie pisemnej do dyrektora szkoły. Po złożeniu rezygnacji, uczeń nie będzie uczestniczył w zajęciach z edukacji zdrowotnej, a jego nieobecność nie będzie miała negatywnych konsekwencji.
WZÓR rezygnacji znajduje się w załączniku.