EDUKACJA   ZDROWOTNA – nowy przedmiot od 1 września 2025 r.

Program zajęć z edukacji zdrowotnej, który wejdzie w życie od roku szkolnego 2025/2026, zastąpi dotychczasowe zajęcia Wychowania do życia w rodzinie. Będzie to przedmiot nieobowiązkowy, realizowany w wymiarze jednej godziny tygodniowo przez cały rok szkolny.

Zajęcia będą skierowane do uczniów klas IV-VIII szkoły podstawowej oraz klas I-III szkół ponadpodstawowych. 

Główne założenia programu:

·       Cel:  Kształtowanie u uczniów umiejętności dbania o zdrowie przez całe życie oraz budowa nie potencjału zdrowotnego własnego i otoczenia. 

 ·  Treści:

Program obejmuje zagadnienia z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego, seksualnego oraz społecznego. 

  ·  Forma:

Zajęcia będą realizowane w grupach, w których liczba uczniów nie przekroczy 24, a w przypadku tematów związanych ze zdrowiem psychicznym, seksualnym lub dojrzewaniem, możliwe będzie podział na mniejsze podgrupy. 

  ·  Interdyscyplinarność:

Nauczanie edukacji zdrowotnej będzie wymagało współpracy z nauczycielami innych przedmiotów, takich jak przyroda, biologia, geografia, wychowanie fizyczne, chemia, edukacja dla bezpieczeństwa, etyka, a także z pedagogiem, psychologiem, pielęgniarką lub higienistką szkolną. 

  ·  Brak oceny:

Zajęcia nie podlegają ocenie i nie mają wpływu na promocję do kolejnej klasy lub ukończenie szkoły. 

  ·  Harmonogram:

W roku szkolnym 2025/2026 zajęcia będą realizowane w klasach IV-VIII szkoły podstawowej, a w klasie VIII tylko do końca stycznia.  

Obszary tematyczne edukacji zdrowotnej:

Edukacja zdrowotna obejmie 10 głównych działów, które dotyczą różnych aspektów funkcjonowania człowieka: 

1. Wartości i postawy: Kształtowanie pozytywnej samooceny, wiary we własne możliwości i poczucia odpowiedzialności za zdrowie. 

2. Zdrowie fizyczne:

Poznawanie budowy i funkcjonowania organizmu, zrozumienie zależności między stylem życia a stanem zdrowia. 

3. Aktywność fizyczna:

Motywacja do podejmowania aktywności fizycznej i kształtowanie zdrowych nawyków ruchowych. 

4. Odżywianie:

Nauka zasad zdrowego odżywiania, planowanie zbilansowanych posiłków i zrozumienie konsekwencji złych nawyków żywieniowych. 

5. Zdrowie psychiczne:

Rozwijanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, emocjami, budowanie zdrowych relacji interpersonalnych. 

6. Zdrowie społeczne:

Kształtowanie umiejętności interpersonalnych, rozwiązywania konfliktów, budowanie relacji opartych na szacunku. 

7. Dojrzewanie:

Poznawanie zmian zachodzących w okresie dojrzewania, zrozumienie procesów reprodukcyjnych. 

8. Zdrowie seksualne:

Świadome podejście do seksualności, poznanie orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, antykoncepcji. 

9. Zdrowie środowiskowe:

Zrozumienie wpływu środowiska na zdrowie, poznanie chorób wynikających z zanieczyszczeń i działań na rzecz ochrony środowiska. 

10. Internet i profilaktyka uzależnień:

Kształtowanie świadomego korzystania z internetu, zapobieganie uzależnieniom.  

Dodatkowe informacje:

Ministra edukacji zapowiedziała, że po roku szkolnym 2025/2026 nastąpi ocena funkcjonowania programu i podjęta zostanie decyzja o ewentualnym wprowadzeniu zajęć z edukacji zdrowotnej jako obowiązkowych. 

Wprowadzenie edukacji zdrowotnej ma na celu przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego dbania o zdrowie przez całe życie, zarówno własne, jak i otoczenia. 

Nauczyciel prowadzący zajęcia będzie na bieżąco informował jakie tematy będą poruszane na zajęciach, jeżeli nie wyrażają państwo zgody na udział waszego dziecka w niektórych modułach programu lub  całkowicie w zajęciach to można złożyć deklarację rezygnacji. 

Rezygnację z zajęć edukacji zdrowotnej należy złożyć do 25 września danego roku szkolnego.

Dotyczy to zarówno uczniów niepełnoletnich, których rodzice składają rezygnację, jak i uczniów pełnoletnich, którzy samodzielnie decydują o rezygnacji. 

Edukacja zdrowotna to nowy przedmiot wprowadzany w szkołach od 1 września 2025 roku, który zastąpi dotychczasowe wychowanie do życia w rodzinie. Uczniowie i ich rodzice mają możliwość zrezygnowania z tych zajęć. 

Rezygnację składa się w formie pisemnej do dyrektora szkoły. Po złożeniu rezygnacji, uczeń nie będzie uczestniczył w zajęciach z edukacji zdrowotnej, a jego nieobecność nie będzie miała negatywnych konsekwencji. 

WZÓR  rezygnacji znajduje się w załączniku.