
Zabawy badawcze w przedszkolu.
Dzieci już od urodzenia są ciekawszymi badaniami i odkrywcami, aby zwiększyć zainteresowanie zjawiskami fizycznymi, chemicznymi i przyrodniczymi na zajęciach, oprócz realizowanego programu przeprowadzone są różnorodne eksperymenty i doświadczenia. Wszystkie eksperymenty prowadzone są za pomocą ogólnodostępnych środków spożywczych.
Eksperymenty stanowią też dobrą zabawę dla badawczego umysłu małego dziecka. Tematyka doświadczeń dotyczy przede wszystkim wody, powietrza, ognia, optyki, magnetyczności, elektryczności i elektrostatyki. Natomiast eksperymenty chemiczne dotyczą reakcji między kwasami i zasadami, wywoływania dwutlenku węgla, tworzenia cieczy nie newtonowskiej, czyli stanu pośredniego między cieczą, a ciałem stałym. Dzieci mogą również obserwować chemiczne jo- jo i lampę lawę – czyli badanie ciężkości wody i oleju.
Kilka razy badaliśmy napięcie powierzchniowe wody oraz zjawisko dyfuzji i nasiąkania cieczy, sprawdzaliśmy co pływa, a co tonie, wiemy na czym polega prawo Archimedesa – obserwowaliśmy nurka w butelce. Sprawdzaliśmy rozpuszczalność różnych substancji w cieczy. Do pompowania baloników potrzebowaliśmy tylko octu i sody oczyszczonej, a czasami ciepłej wody i drożdży. Mogliśmy zaobserwować złudzenia optyczne- lalkę chudą i grubą, tworzyliśmy proste obwody elektryczne, badaliśmy właściwości magnesu i przyciągania bez magnesu. Wykorzystywaliśmy również mikroskopy: optyczny i cyfrowy, do oglądania preparatów gotowych, obserwowaliśmy Pienistego potwora - ciekawą reakcję sody oczyszczonej i octu, stworzyliśmy wulkan oraz pastę dla słonia. Na zajęciach wykorzystywane są również prezentacje multimedialne.
Dziękujemy rodzicom za zakup potrzebnych produktów i materiałów do prowadzenia ciekawych zajęć.
Bogusława Nowak