
Projekt transgraniczny CZ/PL – Przedszkole w Pogrzebieniu.
Realizacja projektu transgranicznego CZ/PL „Przygoda z tradycją, nauką, kulturą i techniką naszego regionu” rozpocznie się 1 maja 2025r. a zakończy 30 listopada 2025r.
Głównym celem projektu jest zintensyfikowanie współpracy pomiędzy partnerami z Vresiny poprzez rozwijanie zainteresowań dziedzictwem kultury, tradycji, nauki i techniki przemysłowej naszego regionu, jak również integracja i aktywizacja dzieci.
Grupą docelową stanowią 5-6 latki z przedszkola w Pogrzebieniu oraz przedszkola we Vresine.
Projekt zakłada realizację trzech działań skierowanych do wąskiej grupy docelowej.
Działalność dzieci będzie koncentrowała się na integracji i aktywizacji z rówieśnikami w czasie wycieczek. Projekt będzie realizował następujące działania:
Działanie 1 - Wycieczka do zabytkowej kopalni Ignacy w Rybniku, pokaz maszyny parowej. Zwiedzanie naziemnej części kompleksu budynków dawnej kopalni węgla kamiennego Ignacy. Zwiedzanie naziemnej części kompleksu budynków dawnej kopalni. Spotkanie ze skarbnikiem. Zabawy małym centrum naukowym Sowa - Strefa Odkrywania Wyobraźni i Aktywności wraz z wejściem na i wieżę widokową. Na placu zabaw będą wspólne zabawy integracyjne z piramidą linową i ogrodem doświadczeń. Ilość osób: 27 dzieci z PL+ 3 opiekunów + 20 dzieci z CZ + 2 opiekunów.
Działanie 2 - Wycieczka do Ostrawy- Vitkowic. Odwiedzenie wyjątkowej wystawy Małego Świata Techniki, odkrycie tajemnicy wynalazków technicznych od maszyny parowej po najnowocześniejsze roboty. Ilość osób: 27 dzieci z PL+ 3 opiekunów + 20 dzieci z CZ + 2 opiekunów.
Działanie 3. Warsztaty i podsumowanie projektu Przedszkole we Vresine. Podczas realizacji działania odbędą się warsztaty plastyczno-techniczne związane z dawnymi technikami naszego regionu. Dzieci wraz z opiekunami będą ozdabiać motywami ludowymi ekologiczne torby na zakupy. Ilość osób: 12 osób z PL + 3 opiekunów + 12 osób z CZ + 2 opiekunów.
Podczas realizacji projektu dzieci będą nabywać wiadomości na temat swojego regionu, kultury, tradycji górniczej, zabytków techniki i wynalazków. W obliczu zaniku materialnego górniczego dziedzictwa kulturowego, niematerialne dziedzictwo górnicze jest głównym narzędziem utrzymania tożsamości przodków, których praca ukształtowała to środowisko. Dzieci będą odkrywać tajemnice swojego regionu, oraz kształtować swoje zainteresowania. W czasie wycieczek dzieci będą kształtować swoją osobowość, będą sprzyjać wytwarzaniu pozytywnych cech charakteru - koleżeńskość, uprzejmość, serdeczny stosunek do innych, integrację.
Koordynator : Bogusława Nowak